Portmap Rotterdam

Digitalisering brengt wachttijd bij vertrek uit haven Rotterdam met kwartier terug

29-05-20 11:00

Tijdens een proef met het digitale informatieplatform PortXchange in de Rotterdamse haven is de gemiddelde wachttijd bij vertrek van Maersk-schepen bij APM Terminals fors gedaald. Begin dit jaar was de gemiddelde wachttijd gedaald van 47 naar 32 minuten.

PortXchange is een nieuwe applicatie waarmee rederijen, agenten, terminals en andere dienstverleners alle activiteiten (waaronder beloodsing, terminalgebruik en bunkerdiensten) tijdens een zogenaamde port call optimaal kunnen plannen, uitvoeren en monitoren. De digitaliseringsslag levert voor alle betrokkenen winst op. Zowel terminals, rederijen, scheepsagenten en nautische dienstverleners hebben baat bij de app.

Aan de proef, die in september vorig jaar startte, namen APMT, Maersk, scheepsagent Inchcape Shipping Services (ISS), de sleepdiensten Svitzer en Fairplay en het Loodswezen deel. Uit een nulmeting bleek dat de tijd tussen het afronden van de cargo handeling op de terminal en het vertrek van het schip van de kade bij 177 schepen gemiddeld 47 minuten bedroeg. Hier was in januari dus een kwartier vanaf ‘gesnoept’.

Havenbezoek minimaliseren
De Rotterdamse haven wil scheepsbezoeken zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Na de cargohandeling moeten de schepen zo snel mogelijk kunnen vertrekken. Met de nieuwe digitale tool kunnen planningen worden gedeeld en wordt er realtime statusinformatie gegeven van alle betrokken partijen. Dit maakt inzichtelijk wanneer nautische diensten zijn besteld en geleverd. Zodra de terminal kan inschatten wanneer de cargo-handling klaar is, bestelt hij de nautische dienstverleners bij de agent. Deze krijgen via PortXchange ruim van te voren te horen hoe laat zij op de terminal worden verwacht.

Forse tijdswinst
Tijdens de proefperiode vergeleken de partners wekelijks gezamenlijk de planningen en daadwerkelijke uitvoering. De focus lag op schepen met een wachttijd bij vertrek van meer dan 45 minuten. Zoals vermeld was de gemiddelde wachttijd bij vertrek in januari gedaald van 47 naar 32 minuten. Regelmatige updates van de terminal hadden hier een grote rol in.

De partijen die meededen aan de pilot zouden nog regelmatiger updates van de terminal willen ontvangen.
Sleepboten zijn bijvoorbeeld sterk aangewezen op het tijdig ontvangen van deze allerlaatste informatie. Als zij moeten wachten loopt de planning in de soep. Een sleepboot die naar een schip wordt gestuurd kan niet elders worden ingezet en de boot die het vertrekkende schip begeleidt, haalt vaak ook het volgende schip naar binnen.

Uitbreiding
Inmiddels is een groot deel van de Rotterdamse containersector aangesloten op PortXchange, waaronder alle deepsea-terminals. Het Havenbedrijf Rotterdam richt zich nu ook op het aansluiten van andere segmenten. Zo hebben de natte en droge bulkvaart ook te maken met veel ketenpartijen. Naast de nautische dienstverleners wordt al samengewerkt met surveyors, waterzijdige dienstverleners zoals ophaaldiensten van afval(water) en landzijdige leveranciers.