Portmap Rotterdam

Wereldwijde primeur met metingen brug op Maasvlakte

18-06-20 11:48

Deze week vond een unieke test plaats op de Suurhoffbrug, die op de Maasvlakte beide overs van het Hartelkanaal verbindt. Ingenieursbureau Arcadis brengt de staat van de spoorbrug – die naast de brug voor het autoverkeer ligt – in kaart met behulp van remproeven met treinen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van speciale sensoren en videotechniek.

De Suurhoffbrug, vlak bij Oostvoorne, is bijna vijftig jaar oud. De brug voor het autoverkeer wordt momenteel gerenoveerd en onderzoek moet uitwijzen hoe de spoorbrug ervoor staat. De betrokken partijen – naast Arcadis zijn dit ProRail en onderaannemers Inventec en I-Care – voerden afgelopen zaterdag verschillende remproeven uit met treinen. Naast een zeldzame acceleratiesensor, die vanuit Australië moest komen, werd ook videotechniek ingezet voor hogesnelheidsprojecten.

Acceleratiesensor en 26 tilt-sensoren
De mobiele acceleratiesensor heeft de omvang van een twee liter melkpak en heeft een batterijduur van maximaal elf uur. De sensor zou betere specificaties hebben dan de sensoren die het KNMI inzet voor de metingen van aardbevingen.
In alle vroegte werd de sensor op zaterdag 13 juni geïnstalleerd op de spoorbrug die onderdeel uitmaakt van de A15. Op de brug waren al 26 zogenaamde tilt-sensoren die Inventic in oktober 2019 had geïnstalleerd aanwezig. Deze sensoren werden op afstand op hoge frequentie gezet om alle data te verzamelen.


Vervolgens werd de eerste remproef uitgevoerd met een speciale trein. Dit gebeurde met ietwat vertraging, omdat de trein niet de reguliere dienstregeling mocht verstoren. De eerste trein bevatte 12 aaneengesloten locomotieven met een totaalgewicht van 1095 ton. De trein kwam daarna nog vijf keer langs, uit beide rijrichtingen, soms vol, soms leeg, om zo in totaal zes remmingen op de brug te maken.

Betere voorspellingen
Er is nog niet eerder ergens ter wereld een vergelijkbare test uitgevoerd, dus de data die de proef opleverde zijn uniek. Volgens Joost Kuckartz, Adviseur Smart Solutions & Information Management bij Arcadis, wordt op deze manier het mathematische model verbetert. “De proef helpt ons veel beter om de levensduur van de brug te voorspellen”, schrijft hij in een blog.

Dezelfde meettechnieken zijn volgens hem ook goed inzetbaar voor de grote vervangingsopgave waar Nederland mee zit, aangezien we niet alle bruggen tegelijk kunnen vervangen. “Wel kunnen we inzicht verkrijgen in welke bruggen langer mee kunnen dan wat er nu op papier voor levensduur staat. Bijna alle wetenschappelijke onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat de meeste bruggen sterker zijn dan gedacht.”

Digital Twin
De analyse van de meetgegevens loopt nog. Binnenkort ontvangt Arcadis de videobeelden, waarop de beweging van de brug uitvergroot is weergegeven. De data worden in een ‘digital twin’ gezet om alle informatie in één overzicht te hebben. Dit is een 3D-model aan de hand van drone-data.

De tilt-sensoren blijven nog zeker anderhalf jaar hangen, om de naastgelegen werkzaamheden van de wegbrug en de seizoensinvloeden in kaart te brengen. Deze data is direct via een online platform inzichtelijk.