Conoship International BV is op 4 november uitgeroepen als winnaar van de Maritime Innovation 2019. De prijs werd uitgereikt tijdens het jaarlijkse Maritime Awards Gala in Rijswijk.
Het bedrijf viel in de prijzen met haar innovatieve praktische voortstuwingssysteem voor schepen. De zogeheten eConowind-unit is geïntegreerd in een 40 ft-container met twee uitklapbare 'ventifoils'. Dit zijn rechtopstaande, geribbelde vleugelprofielen van 10 meter hoog die als zeilen fungeren.
5x zo veel stuwkracht
Ventifoils klappen bij gunstige wind zelfstandig omhoog en richten zich in de
optimale richting. De ventifoils zetten de windkracht direct om in stuwkracht
voor het schip. Die stuwkracht is wel vijf keer zo veel als bij zeilen met een
gelijke oppervlakte. Hierdoor kan de stuwkracht van de propeller worden
verlaagd om dezelfde snelheid te behouden. Bij gelijkblijvende vaarsnelheid
worden brandstofverbruik en CO2-emissies gereduceerd met gemiddeld zo'n 10 tot
30%, afhankelijk van het scheepstype en het aantal eConowind-units. In zware of
ongunstige windomstandigheden worden de Ventifoils automatisch afgesloten,
waardoor de inspanningen van de bemanning worden geminimaliseerd en veilige
operaties worden gegarandeerd.
De eConowind-unit kan heel eenvoudig achteraf worden ingebouwd op bestaande schepen, vooral als containerfittingen beschikbaar zijn op het dek of luikdeksels, of anders op een speciale fundering. Voor nieuwe schepen kan het Groningse bedrijf eConowind-units of individuele Ventifoils integreren in het ontwerp op bepaalde posities.
Eerste klant is binnen
Het systeem van Conoship uit Groningen is de afgelopen drie jaar ontwikkeld met hulp van EU-subsidie. In
september werd het eerste contract ondertekend met Van Dam Shipping dat de
ventifoils gaat installeren op hun schip MV Ankie. Nog voor het eind van het
jaar moet het systeem in gebruik worden genomen. Jan van Dam, eigenaar van van
Dam Shipping, heeft laten weten te verwachten dat de verlaging van de
brandstofkosten over een periode van ongeveer drie jaar gelijk zal zijn aan de
kosten van het systeem. "Onze droom om de wind opnieuw te gebruiken in de
moderne scheepvaart, die 40 jaar in de maak is wordt dan vervuld", aldus
Van Dam.
Meer prijzen
Guus van der Bles, Director Development bij Conoship International, en Frank
Nieuwenhuis, Managing Director van Econowind BV, hebben de prijs in ontvangst
genomen. Vorige maand won het bedrijf ook al de Neptune Awards op het Global
Sustainable Shipping and Ports Forum in Kopenhagen, Denemarken.