Portmap Rotterdam

Krimp Rotterdamse haven minder groot dan gevreesd

24-07-20 16:59

De Rotterdamse haven heeft een flinke tik gehad door de coronacrisis, maar niet zo hard als waar CEO Allard Castelein rekening mee had gehouden.

De overslag in de Rotterdamse haven daalde het afgelopen half jaar met 9,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral kolen, ijzererts en olieproducten kwamen minder de haven binnen. Door thuiswerken was er minder vraag naar brandstof en staalfabrieken en kolencentrales schroefden hun productie terug.

Eerder had haventopman Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam door laten schemeren voor het eerste halfjaar van 2020 rekening te houden met een terugval van 10 tot 20%. Dit lijkt vooralsnog dus mee te vallen. De meevaller zit hem vooral in het feit dat biomassa en vloeibaar gas ets meer werden overgeslagen in de haven en de kleine krimp in de containeroverslag (- 3,3 procent).

Beter dan verwacht

Er was een grotere dip verwacht, maar inmiddels begint de handel met landen over de hele wereld weer op gang te komen. "Gelukkig konden we de haven de afgelopen maanden volledig operationeel houden", reageerde Castelein tijdens de presentatie van de cijfers. "De volumes in het laatste kwartaal waren beter dan verwacht." Hij verwacht dat de markt in de loop van het jaar zich verder herstelt. Al denkt hij niet dat de oude overslagcijfers van voor de Covid-19-uitbraak snel terugkomen.

Uit Azië kwamen er het afgelopen kwartaal aanmerkelijk minder containers naar de Rotterdamse haven, maar de export van containers vanuit Nederland steeg juist.

Startmotor
Om de Rotterdamse haven er bovenop te helpen, komt het Havenbedrijf met het investeringsprogramma ‘Startmotor’. Het gaat om bestaande plannen die versneld worden uitgevoerd, zoals de aanleg van een waterstofnetwerk, de bouw van walstroomvoorzieningen voor zeeschepen en een warmterotonde.

Castelein noemde het ‘belangrijk voor de Nederlandse economie en de levering van essentiële goederen’ dat weinig havenwerkers zijn getroffen door Covid-19 en de haven al die tijd operationeel is gebleven. Hij doelt hiermee op de levering van onder meer mondkapjes, medicijnen, maar ook voedsel en apparatuur.