Portmap Rotterdam

Proef met advisering ligplaatsen binnenvaart via app

26-11-19 12:32

Havenbedrijf Rotterdam start een proef met het digitaal adviseren over openbare ligplaatsen voor de binnenvaart. Dit gebeurt via de app RiverGuide, een digitale routeplanner voor de binnenvaart. Zodra schippers de haven naderen, ontvangen zij een pushbericht met de vraag of een ligplaats nodig is.

Het advies dat wordt gegeven tijdens de proef gebeurt op basis van reisgegevens en scheepskenmerken. Getest wordt of dit advies goed is en ook of het gewaardeerd wordt door de schipper. De proef duurt tot eind januari 2020. In totaal zullen 500 schepen die de haven bezoeken een advies krijgen. Indien de proef succesvol is, is het de bedoeling dat RiverGuide en andere reisplanners van het Havenbedrijf deze functie krijgen.

500 openbare ligplaatsen

Binnenvaartschepen die de haven van Rotterdam bezoeken, moeten soms even wachten voordat zij bij een terminal terecht kunnen en moeten dan op zoek naar een ligplaats. Ook als er gewacht moet worden op nieuwe lading is er een ligplaats nodig voor binnenschepen. Tot slot moeten schippers regelmatig rust nemen vanwege de vaartijdenwet en ook dan komt een ligplaats goed van pas.

Verspreid over de haven van Rotterdam zijn er zo'n 150 locaties beschikbaar met plek voor in totaal 500 schepen. Sinds enige jaren is via het zogeheten Binnenvaart Ligplaatsen Informatie Systeem (BLIS) online in te zien of ligplaatsen vrij of bezet zijn. Deze functionaliteit is ook ingebouwd in de RiverGuide-app.

Inefficiƫnt

In de praktijk wordt de ligplaatsfunctie van BLIS niet altijd geraadpleegd door schippers. Bovendien is gebleken dat schippers regelmatig moeten zoeken naar een plek, omdat de openbare ligplaatsen van hun voorkeur bij aankomst bezet zijn of niet voldoen aan hun kenmerken (bijvoorbeeld als er gevaarlijke stoffen aan boord zijn en er wettelijk blauwe kegels gevoerd moeten worden). Tot slot zijn er in sommige gebieden in de haven vaak amper plekken vrij, terwijl op andere locaties nog genoeg capaciteit beschikbaar is. Dit veroorzaakt onnodige vaarbewegingen en is dus inefficiƫnt.

Met de proef hoopt het Havenbedrijf de bezoekende binnenvaartschepen nog beter te kunnen faciliteren. Het wil schippers zoveel mogelijk een advies op maat aanbieden.