Portmap Rotterdam

Impact corona-crisis voor Portmap-leden loopt sterk uiteen

10-06-20 11:58

Portmap is benieuwd hoe leden deze corona-tijd ervaren. Welke gevolgen heeft de wereldwijde virusuitbraak voor bedrijven die actief zijn in en rondom de Rotterdamse haven? Kunnen zij hun werkzaamheden nog wel uitvoeren? Merken zij een terugval in hun omzet? Hebben ze overheidssteun aangevraagd? En hoe lang denken ze dat het nog gaat duren? We belden met 5 Portmap-leden: Turbo Spares, Bonn & Mees Drijvende Bokken, Ned Marine Services, MBS Brandwachten en Smit Duikbedrijven.

“Het werk is sinds de corona-uitbraak zeker niet minder geworden”, reageert Esther Roos van Turbo Spares, dat onderdelen voor turbochargers en technische ondersteuning levert. “De meeste transporten lopen gewoon door, dus er gaan nog steeds onderdelen kapot die vervangen moeten worden.” Daarnaast merkte zij dat bepaalde bedrijven het onderhoud juist naar voren hebben getrokken, toen schepen stil kwamen te liggen. “Ik verwacht straks nog een piek in het bestellen van onderdelen door bedrijven die het juist even hebben uitgesteld vanwege de Coronacrisis. Dus wij mogen zeker niet klagen.”

Maurice Krul van Smit Duikbedrijven merkte alleen de eerste twee weken van de lockdown dat het werk wat terugliep. “Dat lag niet aan ons, maar aan het gebrek aan begeleiders bij klanten, omdat iedereen opeens thuiszat.” Inmiddels merkt hij dat de inhaalslag begonnen is. Omdat hij beschikt over zo’n 30 duikers in loondienst, een zustervestiging in Terneuzen en een grote freelancerspool, kan hij de vraag goed aan.

Drukker dan ooit
Ook Istvan Gal, directeur van MBS Brandwachten heeft het drukker dan ooit. Hij schat in dat de vraag naar zijn werk is verdrievoudigd. “Bedrijven hebben door de aangescherpte regelgeving van het RIVM veel meer behoefte aan toezichthouders en handhavers. Veel bedrijven huren deze expertise in bij ons.” Gal kan putten uit zijn eigen pool met mensen, die instructies krijgen van het RIVM en van de bouwprojecten waar ze worden ingezet, want per locatie kan de situatie verschillen.

Gal dacht dat de vraag naar zijn experts per begin juni, nu er weer wat meer mag, wel zou teruglopen. Maar het tegendeel is waar. “We zijn juist aan het opschalen. Gemiddeld gaan we van 2 naar 3 man personeel per project. Misschien dat dat komt doordat mensen de neiging hebben om na al die maanden wat te verslappen, waardoor de noodzaak voor scherper toezicht toeneemt?”

Peter Leenheer van Bonn & Mees drijvende bokken merkt juist dat het de afgelopen maanden minder druk is geworden. Hij zag de omzet met ongeveer 30 tot 40% teruglopen. “Helemaal zeker weten of dat alleen door corona komt, doe ik niet. De ladingen die wij hijsen is vaak al maanden van te voren besteld, soms zelfs wel 5 of 6 jaar geleden. Maar het kan zijn dat er nu een paar maanden vertraging is opgetreden door de uitbraak van het corona-virus. Sommige scheepswerven hebben helemaal stilgelegen, eerst in Azië, daarna ook hier”, vertelt hij.

Personeel gezocht
Leenheer heeft overheidssteun aangevraagd en gekregen en is van plan ook de komende drie maanden gebruik te maken van de regeling. “Dat zal waarschijnlijk wel om lagere bedragen gaan, want de vooruitzichten zijn rooskleuriger. Ik hoop dat het snel verder aantrekt.” Hij verwacht niet dat er binnen zijn bedrijf ontslagen zullen vallen. Sterker nog: hij is op zoek naar extra personeel. Zo kan hij nog een salesmanager en een engineer gebruiken.

Ook Ger Monster van Ned Marine Services is op zoek naar personeel. Momenteel ligt er heel veel werk stil en heeft hij behoorlijk veel last van de corona-crisis. “Maar straks als het weer aantrekt, moet ik snel kunnen schakelen. Er zal hoe dan ook een inhaalslag komen.” Het bedrijf dat inspecties uitvoert en onderdelen levert voor de scheepvaart over de hele wereld zag dat alle buitenlandse klussen werden uitgesteld. “We konden er simpelweg niet komen. Of er waren geen vluchten beschikbaar, of de hotels zaten dicht. En nu vliegen weer voorzichtig aan mogelijk lijkt te worden, luister ik vooral naar wat mijn personeel aangeeft. Als ze nog niet naar Brazilië durven te vliegen, dan snap respecteer ik dat.”

Monster heeft eveneens staatssteun aangevraagd en gekregen. In Nederland gaan ook lang niet alle klussen door. Pas nog, mochten ze niet aan boord omdat bemanningsleden Corona hadden. Zijn gloednieuwe trainingslokaal is ook nog niet in gebruik gesteld. Toch blijft hij optimistisch: “Sinds vorige week lijkt het echt weer wat aan te trekken. En de crisis opent ook nieuwe deuren. Zo werden wij onlangs benaderd door een Italiaans bedrijf of we hun klussen in de Benelux en Duitsland over wilden nemen, omdat ze nog niet durfden te reizen. Ik merk dat er meer saamhorigheid is dan normaal.”

Thuiswerken en minder netwerken
De meeste bedrijven die wij spraken hebben hun kantoorpersoneel de eerste weken na de eerste grote persconferentie van premier Rutte over de Corona-uitbraak hoofdzakelijk thuis laten werken. Dat gebeurt nog steeds wel her en der, maar er wordt ook weer meer naar kantoor gegaan. Wel heeft iedereen de werkvloer moeten aanpassen: desinfecterende handgel, extra scheidingswanden en meer afstand tussen de bureaus.

Krul van Smit Duikbedrijven merkt dat dat thuiswerken prima verloopt. “Het scheelt dat wij een 24-uurs-winkel hebben en mensen al vanuit huis konden inloggen, dus er hoefde na de virusuitbraak niet speciaal iets geregeld te worden.” Zijn duikers zijn door hun uitrusting al ‘beter beschermd dan de gemiddelde zorgprofessional’. Wel moest het vervoer naar klussen worden aangepast. Er wordt nu meer met eigen vervoer gereisd en als er wordt gecarpoold gebeurt dat in een busje i.p.v. een auto, zodat de 1,5 meter afstand beter kan worden aangehouden.

Leenheer van Bonn & Mees mist de face-to-face contacten met personeel en klanten wel. “Ik vergader vooral via videobellen, terwijl ik normaal heel vaak een hapje ga eten of borrelen met mensen uit mijn netwerk. In de haven is het heel erg ons-kent-ons, je helpt elkaar op het paard. Dat is toch lastiger op afstand. Ik kan niet wachten totdat het allemaal weer wat normaler wordt.”

Vrees voor tweede golf
Dat het waarschijnlijk de komende twee jaar niet meer echt wordt zoals het was, daar zijn ze het allemaal over eens. Gal van MBS Brandwachten ziet dat mensen al weer erg laconiek worden. “Ik hoop dat er geen tweede golf komt, maar ik hou mijn hart vast!” Roos van Turbo Spares denkt dat de voorspellingen dat het zeker nog 1,5 tot 2 jaar gaat duren klopt. “Dat virus blijft hier nog wel even…” Volgens Monster van Ned Marine Services is onzekerheid de grootste killer van ondernemen. “Dus het is belangrijk om vooruit te blijven kijken en er vertrouwen in te houden.”