Portmap Rotterdam

Veel internationale interesse voor Navigate

23-10-19 09:42

Navigate, de Rotterdamse applicatie die importeurs en exporteurs in staat stelt de beste vervoersoptie te kiezen voor containers die ze willen verladen, wordt maandelijks door 3000 tot 5000 bezoekers van over de hele wereld gebruikt. Inmiddels gaat het al om meer dan 100 verschillende landen.

De online tool werd in 2017 op de markt gebracht door het Havenbedrijf Rotterdam en geeft een overzicht van de deepsea- en shortsea-verbindingen van 550 havens ter wereld. Deze verbindingen worden bovendien gekoppeld aan de beschikbare spoor- en binnenvaartverbindingen. De ‘empty depot planner’ laat daarnaast zien waar lege containers kunnen worden opgehaald of achtergelaten. Aan de hand van het gekozen vertrekpunt en de gewenste bestemming wordt per route de mogelijke zeeverbindingen en de opties per spoor, binnenvaart of truck naar de bestemming in het achterland getoond. 

Gdansk en Sohar

Navigate is inmiddels operationeel op twee continenten. Sinds halverwege dit jaar is de applicatie ook in gebruik in de haven van Gdansk (Polen) en eerder al werd bekend dat de haven van Sohar (Oman) over was gestapt op de tool. Volgens adviseur marketing-communicatie Nathalie Fransen worden er momenteel gesprekken gevoerd met diverse andere havens. “Veel havens hebben nog altijd een vrij traditionele PR- en marketingmix: deelname aan beurzen en events, adverteren en mailings versturen. Maar het wordt steeds belangrijker om je dienstverlening voor eindgebruikers ook digitaal toegankelijk te maken. En dat is iets anders dan op je website te schrijven over welke infrastructuur je beschikt en welke bedrijven er zijn.” Verladers willen volgens Fransen ook inzicht in de verbindingen die een haven biedt en hebben de behoefte gemakkelijk in contact te komen met partijen die iets voor hen kunnen betekenen.

“Navigate maakt alle (door-to-door) deepsea-, shortsea-, spoor- en binnenvaartroutes via Rotterdam online inzichtelijk. Inclusief een empty depot-planner, contactgegevens van multimodale vervoersbedrijven op de routes en bedrijven die in de haven gevestigd zijn.”

Volgens Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam, past de ontwikkeling van de applicatie en de uitrol ervan naar andere havens in de ambitie om van Rotterdam de slimste haven ter wereld te maken. “Door het voortouw te nemen in de digitale transformatie, wordt de haven van Rotterdam efficiënter, betrouwbaarder en daarmee concurrerender. Door hierin ook met andere havens samen te werken, wordt het potentieel van digitale oplossingen optimaal benut. Hoe meer havens gebruik gaan maken van Navigate, hoe waardevoller de applicatie wordt.”

De bètaversie van Navigate is 10 mei 2017 gelanceerd op Transport Logistic München. De tool was een week na de introductie al in 70 verschillende landen in gebruik. De tool is volgens Fransen ook op het gebied van marketing een bron van informatie gebleken. “De achterliggende dashboards maken inzichtelijk welke partijen in Navigate informatie zoeken. Waar komen ze vandaag? Welke routes zoeken ze? Op basis hiervan kunnen we als havenbedrijf onze business verder ontwikkelen en nog meer waarde toevoegen voor klanten.”

Stappen te maken

Voor Navigate Rotterdam wordt inmiddels aan een upgrade gewerkt die nog voor het einde van het jaar uitgerold moet worden. Uiteindelijk is het de verwachting dat het wereldwijde logistieke landschap volledig digitaal in kaart is gebracht. Fransen: “Waar het om gaat, is dat je als haven gevonden kunt worden. Op dat vlak hebben veel havens nog stappen te maken. Door te focussen op de eindklant en je diensten te digitaliseren, blijf je een rol spelen in de logistiek van de toekomst.”

De afdeling Digital Business Solutions van het Havenbedrijf heeft sinds de lancering twee jaar geleden diverse digitale tools ontwikkeld voor eindgebruikers van de haven. Zo is Boxinsider op de markt gekomen, een product voor verladers en forwarders in de Rotterdamse haven (zie verderop in deze nieuwsbrief), maar ook Ontrack, een product voor terminals en vervoerders die via treinen lading naar hun eindbestemming in Europa vervoeren. Dan is er nog Pronto, dat zich richt op rederijen, terminals, agenten en dienstverleners voor de optimalisatie van havens. Hiervoor wordt inmiddels met Shell en Maersk samengewerkt om de applicatie ook in andere havens te implementeren. Fransen: “Ook aan de kant van duurzaamheid zien we voor Navigate nog altijd kansen. Hier zijn in de toekomst nog wel nieuwe functionaliteiten te verwachten.” Zo willen de makers van Navigate de CO2-footprint van het containertransport inzichtelijk maken.