Portmap Rotterdam

Rotterdamse haven moet zich beter voorbereiden op olielekkages

13-03-20 14:28

Het Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond moeten meer maatregelen nemen om olielekkages in de haven te voorkomen. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een nieuw rapport.

Aanleiding voor het onderzoeksrapport is het ongeluk met de Noorse olietanker Bow Jubail op 23 juni 2018 in de Rotterdamse haven. Het schip klapte op 23 juni 2018 door een stuurfout van de kapitein tegen een steiger van het bedrijf LBC Tank Terminals. Door de aanvaring ontstond een gat in de scheepshuid, waardoor ruim 217 ton stookolie in het water stroomde. De uitstroom bleek lastig te bestrijden en leidde tot serieuze milieuschade.

Vaker oefenen

Hoewel er snel actie werd ondernomen om de olie op te ruimen, kon die zich toch snel verspreiden. Volgens de Onderzoeksraad werd er geen rekening mee gehouden dat de olie zich zou vermengen met water, waardoor de olie in diepere waterlagen terechtkwam en letterlijk uit zicht raakte. Ook was er volgens de onderzoekers te weinig materieel beschikbaar voor de opruimactie. Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat en de Veiligheidsregio moeten vanaf nu regelmatig gaan oefenen voor dit soort gebeurtenissen.

Andere aanbevelingen

Het schip Bow Jubail had enkelwandige tanks. De raad adviseert in het rapport om schepen met enkele wanden voortaan beter te begeleiden als ze in de haven van Rotterdam aankomen. Ook moet dit soort schepen volgens de raad op specifieke, minder riskante plaatsen komen te liggen. Bovendien moeten de internationale veiligheidseisen voor olietankers aangescherpt worden.