Portmap Rotterdam

Veel buitenlandse interesse voor maritieme beurs in Ahoy

26-09-19 11:38

Tijdens Europort, de vakbeurs voor special purpose schepen in de Rotterdamse Ahoy, worden zo'n 27.000 bezoekers verwacht uit maar 93 landen. De 39e editie van de beurs vindt plaats van 5 tot en met 8 november in de wereldhavenstad.

“Er hebben zich inmiddels zo’n 1100 exposanten aangemeld, waarvan een derde uit het buitenland afkomstig is”, vertelt beursmanager Raymond Siliakus. Professionals uit de maritieme wereld die de beurs willen bezoeken kunnen zich gratis aanmelden.

De organisatie houdt rekening met zo’n 27.000 bezoekers, een evenaring van het aantal van de vorige editie. Hiervan is zo’n 20% uit het buitenland afkomstig. Het gaat om scheepseigenaren, medewerkers van rederijen en werven, ontwerpbureaus en andere bedrijven die betrokken zijn bij scheepsbouwinvesteringen voor zowel nieuwbouw, reparatie als conversie.

Amsterdam vs Rotterdam

De beurs wordt om het jaar georganiseerd en vindt in de oneven jaren plaats. De beurs begon ooit als binnenvaart- en visserijbeurs in Rotterdam, maar kreeg een steeds bredere insteek. Tot enkele jaren terug vond er ook in de RAI in Amsterdam een grote internationale maritieme beurs plaats. "Vanuit de branche is toen gepleit voor één sterke beurs. Dat heeft geleid tot de overname van de Amsterdamse beurs door Rotterdam Ahoy”, vertelt Siliakus. Sinds 2007 vindt Europort om het jaar plaats in de Maasstad.

Europort is wereldwijd een van de belangrijkste zakelijke ontmoetingsplaatsen voor de maritieme industrie met de focus op gespecialiseerde schepen en slimme oplossingen voor de toekomst. Het beursprogramma omvat de sectoren marine, zeevaart, offshore specials, binnenvaart, baggerij, visserij, cruise & ferries, workboats en superjachten. Op de beursvloer staan stands van fabrikanten en leveranciers van scheepsbouw, -reparatie en ombouw, voortstuwing en manoevreren, elektronica, communicatie en navigatie, maar ook mechanische en hulpsystemen en maritieme diensten.

Digitale innovaties

Het thema voor dit jaar is ‘special ships, smart solutions’, waarbij er onderscheid wordt gemaakt tussen ‘smart business’, ‘smart technologies’ en ‘smart people’. “Door alle technologische ontwikkelingen in de branche worden er heel andere competenties en vaardigheden gevraagd van personeel dan voorheen. Daarnaast heeft deze wereld te maken met een hoge mate van vergrijzing en is er dus een hoge vervangingsvraag. Er zal hierbij ook moeten worden afgerekend met een imagoprobleem, want de maritieme sector wordt niet bepaald sexy gevonden”, vertelt Siliakus. Er is dit jaar een speciaal beursprogramma opgezet, #YoungEuroport geheten, dat zich richt op studenten en young professionals, met als doel kennisuitwisseling en netwerken.

Er is veel aandacht voor autonoom varen en andere digitale innovaties op de komende editie. Exposanten zullen tijdens de beurs de laatste voorbeelden laten zien van nieuwe technologieën die de digitale revolutie binnen de scheepvaart ondersteunen. Zo toont Alphatron Marine haar Alpha River Track Pilot: een volledig automatische koers- en bochtbesturing voor binnenschepen om over een vooraf bepaalde koers te varen, zelfs in moeilijke delen van een riviersysteem, zoals tussen bergen. En exposant ABB laat een kracht- en voortstuwingssysteem zien, dat wordt aangedreven door waterstofbrandstofcellen waarmee de emissies van binnenvaartschepen fors verminderd worden. Het is een voorbeeldproject binnen het FLAGSHIPS-project, ondersteund door de Europese Unie, waarmee gestreefd wordt naar zero-emission binnenvaartschepen.

Ook een onderwerp als veiligheid staat hoog op de agenda. Zo is een Voyage Data Recorder (VDR) ondertussen verplicht in de zeevaart, maar nog niet voor de binnenvaart. Terwijl dit toch veel ongelukken zou kunnen voorkomen, benadrukt Paul Smulders, CEO van Radio Holland Europe. "Helaas hebben we de laatste tijd meer ongelukken met binnenvaartschepen gezien. Wij zijn van mening dat het gebruik van VDR-systemen in de binnenvaart dergelijke incidenten kan helpen verminderen. Onze nieuwe NW6000R River VDR registreert alles wat zich aan boord en in de nabijheid van het schip heeft afgespeeld en de gegevens kunnen worden gebruikt om de oorzaken van eventuele ongevallen te onderzoeken. Het is ook een ideaal hulpmiddel voor het bewaken, meten en verbeteren van de prestaties van het schip en de bemanning.”

Awards

Dit jaar zullen er tijdens de vierdaagse beurs ook diverse awards worden uitgereikt, waaronder de nieuwe Safety4Sea Europort Awards in 4 categorieën: Smart, Green, Safety en Career. De winnaars worden bepaald door een combinatie van open nominatie en stemmen. Elke beursdag komt een andere categorie aan bod. Tijdens de officiële opening vindt er dit jaar ook een paneldiscussie plaats met internationale reders. Onder meer Antonio Bordlis, CEO van Boluda Towage, Mikki Koskinen, Managing Director van ESL Shipping, Pieter Van Oord, CEO van Van Oord en Annika Hult, Managing Director Stena Line BV, zullen met elkaar in discussie gaan over de belangrijkste uitdagingen binnen de maritieme sector.

Naast de beursvloer en de eerder genoemde activiteiten vinden er ook masterclasses, diverse netwerkevenementen en conferenties plaats. Beursmanager Siliakus noemt de breedte van het programma de sterke kracht van het evenement. “Het is dè gelegenheid om te netwerken, zaken te doen en kennis uit te wisselen."