Portmap Rotterdam

Langste mobiele kunstwerk binnenkort te zien in Rotterdamse haven

19-09-19 15:52

De coalitie van Rail Freight Forward wil het goederenvervoer via spoor laten groeien van de huidige 18% naar 30% in 2030. Goederenvervoer per spoor stoot tot 9 keer minder CO2 uit in vergelijking tot vrachtvervoer via de weg. Het is volgens de coalitie de enige manier om de economische groei te realiseren en tegelijkertijd aan de klimaatdoelen te voldoen.

“Graffiti en treinen, voorheen twee werelden die botsten. Nu trekken we samen op om de negatieve impact van vrachtvervoer op de planeet en mobiliteit drastisch te verminderen”, laat een Michael Winter, een van de bedenkers van het initiatief en hoofd marketing en communicatie bij Rail Cargo Austria, een van de 5 initiatiefnemers van Rail Freight Forward, weten.

Matthijs van Doorn, director logistics van het Havenbedrijf Rotterdam, juicht het initiatief van Rail Freight Forward toe. “We hebben nieuwe achterlandverbindingen nodig om de sterke groei van de containermarkt in de Rotterdamse haven te faciliteren. Het goederenvervoer over de weg neemt toe en de prognose is dat er nog meer vrachtwagens bijkomen. Als we niets doen, loopt Nederland vast.”

Belangrijk alternatief voor Haven Rotterdam

Volgens van Doorn hebben we een alternatief nodig. “Goederenvervoer per trein biedt dat. Spoorvervoer heeft een lage uitstoot van schadelijke stoffen, verbruikt minder energie en veroorzaakt minder ongelukken. De schommelende waterstanden zijn onvoorspelbaar en drukken op het goederentransport per binnenvaart. Vrachtve rvoer per trein is een belangrijk alternatief. De Rotterdamse haven vormt een logistieke hub die het continent verbindt met de rest van de wereld, we moeten die verbindingen optimaal houden.”

Om het klimaatvriendelijkere alternatief van goederenverkeer bij de industrie en het publiek onder de aandacht te brengen, rijdt Rail Freight Forward al bijna een jaar met Noah’s Train door Europa. De trein heeft onder meer Wenen, Berlijn, Parijs, Brussel en Rome aangedaan. In die steden zijn de containers van de trein beschilderd door lokale straatartiesten. “Van oorsprong zijn railbedrijven niet dol op graffitispuiters, maar Rail Freight Forward is ervan overtuigd dat we ons doel alleen gaan behalen als we als spoorgoederenvervoerders onderling en met andere partijen samenwerken. Als we grenzen overschrijden. De kunstwerken zijn geïnspireerd op misschien wel het oudste verhaal ter wereld over milieubescherming: Noach die een ark bouwde waarmee hij vele dieren van de zondvloed redde”, licht Winter toe.

Grote verschillen binnen Europa

De spoorsector heeft volgens hem met behoorlijk wat uitdagingen te maken. Per land verschillen de technische voorschriften, veiligheidseisen en arbeidswetten. Als die gestandaardiseerd en op elkaar afgestemd zijn, scheelt dat veel tijd en geld, benadrukt Winter. “Daarbij is de planning, het distribueren van de wagons in hubs en de aansluiting op andere modaliteiten complexe materie. Maar er is ook meer spoor nodig. Daarom zijn we in gesprek met spoorwegondernemingen, infrastructuurbeheerders en beleidsmakers.”

Volgens van Doorn van het Havenbedrijf Rotterdam is het bijzonder dat het Rail Freight Forward initiatief uit de sector zelf komt. “De coalitie bestaat uit leden die eigenlijk elkaars concurrent zijn maar zo laten zien aan de markt en omgeving dat ze samen willen werken om zo duurzaamheid te bevorderen. Door samen te werken kan er meer uit de keten gehaald worden”

Op weg naar klimaatconferentie in Chili

De trein komt op 11 oktober aan in de haven van Rotterdam, waar de laatste container wordt beschilderd door de Rotterdamse kunstenares Nina Valkhoff. De trein heeft zijn reis door Europa dan volbracht en de containers worden bij de APM Terminals Maasvlakte II vanaf de trein overgeslagen en per deepsea schip verscheept naar Chili. De trein maakt daarmee ook een symbolische reis en verbindt de twee klimaatconferenties van de Verenigde Naties. In 2018 vertrok de trein vanuit Katowice in Polen en vanuit Rotterdam gaan de containers verder naar Santiago waar vanaf 2 december de nieuwe klimaatconferentie plaatsvindt.