Portmap Rotterdam

Groot, groter, grootst

05-06-20 10:01

Het regent records in de Rotterdamse haven. Op 3 juni arriveerde het op dit moment grootste containerschip ter wereld in de Rotterdamse haven. Een dag later vertrok een containerschip met de grootste diepgang uit de haven van de Maasstad met de grootste diepgang.

Op dit moment ligt de Algeciras van de Zuid-Koreaanse rederij HMM in de Amaliahaven. Het op dit moment grootste containerschip ter wereld (400 meter lang, 61 meter breed) had de grootste containerlading ooit aan boord. Het gaat om 19.621 teu, terwijl het schip maximaal 23.964 teu aan kan. Het containerschip vertrok op 28 april voor zijn eerste reis vanuit Qingdao in China naar Busan in Zuid-Korea, en ging vervolgens langs Shanghai, Ningbo en Yantian. Het schip is afkomstig uit Yantian en vertrekt op 6 juni om 05.00 uur naar Hamburg.

Nog 11 reuzen in bestelling

Het vorige grootste containerschip ter wereld is de ‘MSC Gülsün’, die in september de haven van Rotterdam aandeed. HMM is de negende containerrederij van de wereld. De rederij heeft nog elf van deze 24.000 TEU schepen in bestelling, dus het zal niet heel lang duren voordat er een ieuw grootste containerschip ter wereld is.

Grootste diepgang

Nog geen dag na de aankomst van Algeciras, sneuvelde er een ander record in dezelfde Prinses Amaliahaven: bij APMT 2 vertrok het containerschip Marseille Maersk naar Tanjung Pelepas (Maleisië). Het schip heeft een diepgang van 17,30 meter - een Rotterdams record voor een containerschip. Het vorige record stond op 17,10m.

In de Rotterdamse haven is voor inkomende schepen een diepgang tot 22,50 meter toegestaan en voor uitgaande schepen een diepgang van 21,50 meter. Met name olietankers en ijzerertsschepen benutten deze maximaal toegestane diepgang.

Grootste kraanschip

Enkele maanden geleden kwam het grootste kraanschip ter wereld naar Rotterdam: de Sleipnir. Op 21 maart kwam het kraanschip na Trinidad, Brazilië en Israël voor het eerst ook in ‘thuisland’ Nederland. Het schip werd in juli vorig jaar door Heerema in de vaart genomen.

Sleipnir is 220 meter lang, 102 meter breed en weegt 119.000 ton. Het biedt plaats aan 400 werknemers. Het schip vaart gemiddeld 20 kilometer per uur en heeft een ‘dual fuel’-aandrijving, waardoor het volledig op LNG (vloeibaar aardgas) kan varen. Het half afzinkbare schip heeft twee kranen aan boord, die elk 10.000 ton kunnen tillen. Daarmee is het geschikt voor de grootste offshore-klussen, zoals het bouwen van windturbines op zee, het bouwen van belangrijke offshore-constructies en het ontmantelen van oude platforms.