Portmap Rotterdam

Installatie stalen boogbrug Theemswegtracé met Pinksteren

28-05-20 10:10

De tweede stalen boogbrug van het Theemswegtracé (ook wel kortweg TWT geheten) krijgt dit Pinksterweekend zijn definitieve plek. De installatie – die tot grote verkeershinder zal leiden - is online te volgen.

Begin april werd de brug over de Rozenburgsesluis al geïnstalleerd. De installatie van de tweede brug wordt een stuk ingewikkelder. De stalen brug met een totaal gewicht van 4.100 ton heeft een lengte van 269 meter en is 13,7 meter breed en 28 meter hoog. De nieuwe constructie komt zowel over de N15 als de Thomassentunnel te hangen.

Verkeershinder 

De brug zal op zaterdag 30 mei rond 13.00 uur de eerste meters afleggen. De operatie gaat de gehele zaterdag tot in de nacht door. Automobilisten, (brom)fietsers en buspassagiers krijgen te maken met omleidingen.

De Calandbrug/N15 is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer van vrijdagavond 29 mei 21.00 uur tot maandagochtend 1 juni 05.00. Tijdens de operatie zijn ook diverse wegen rond de Calandbrug afgesloten. Op zaterdagavond 30 mei a.s. is ook de Thomassentunnel/A15 van 18.00 tot 23.00 afgesloten om controlemetingen in de tunnel uit te voeren.

Blijf thuis

Het advies gedurende de gehele operatie is het gebied te mijden indien mogelijk. De gehele operatie is online te volgen via twee webcams. Ook komt er een fotoverslag op de website en a afloop volgt een timelapse en een videoverslag.

Antwoord op capaciteitsknelpunt

Het Theemswegtracé is een € 300 miljoen kostende oplossing voor de problematiek van de Calandbrug bij Rozenburg. Deze stalen hefbrug voor trein- en wegverkeer in het Rotterdamse havengebied is de verbindende schakel in de Betuweroute naar het Europese achterland. Voor de zeescheepvaart vormt de hefbrug de toegang tot de Brittanniëhaven. Door de groei van het spoorvervoer en van het zeescheepvaartverkeer van en naar de Brittanniëhaven voorziet het Havenbedrijf een capaciteitsknelpunt voor het treinverkeer.

Om die reden investeert Havenbedrijf Rotterdam in het Theemswegtracé, samen met het Rijk en de Europese Unie. Het Havenbedrijf werkt in dit project intensief samen met ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Bouwcombinatie SaVe (BESIX, Dura Vermeer, Mobilis, Hollandia en Iemants) zijn verantwoordelijk voor de onderbouw van het Theemswegtracé. Het traject is ruim vier kilometer lang en bestaat uit een betonnen viaduct en twee stalen boogbruggen.