Portmap Rotterdam

Havenbedrijven vrezen voor verkeerschaos

17-12-19 13:37

Bedrijven in de haven maken zich grote zorgen over de doorstroming van het verkeer tijdens het grote onderhoud aan bruggen, tunnels en sluizen dat voor de komende jaren staat ingepland. Zij pleiten voor een regisseur om verkeerschaos te voorkomen.

Veel bruggen, sluizen en tunnels in de regio worden de komende tijd gerenoveerd na jaren van achterstallig onderhoud. Zo wordt onder meer de Van Brienenoordbrug onder handen genomen. Omdat het bewegende deel van de Van Brienenoordbrug versterkt wordt zijn er gedurende een lange periode minder rijstroken beschikbaar en voor het versterken van de westelijke Van Brienenoordbrug is een langdurige afsluiting nodig. Ook de hoge scheepvaart ondervindt geruime tijd hinder.


Veel onderhoud aan bruggen en tunnels

Verder staan de komende jaren de vervanging en renovatie van de Spijkenisserbrug en de stadsbrug Dordrecht op de planning. De Brug over de Noord, de Giessenbrug, de Haringvlietbrug, de Harmsenbrug en de Papendrechtsebrug krijgen een nieuwe bedienings-, besturings- en bewakingssysteem. Verder wordt in 2023 met de aanleg van de permanente Suurhoffbrug begonnen en moeten de werkzaamheden aan de Calandbrug en Algerabrug nog nader worden gepland.


De Eerste Heinenoordtunnel krijgt bovendien de komende jaren een nieuw bedienings-, besturings- en bewakingssysteem. Vanaf 2025 worden de systemen van de Botlektunnel Thomassentunnel, Drechttunnel, Noordtunnel, Beneluxtunnel, Sytwendetunnel en de Tweede Heinenoordtunnel vervangen. Rijkswaterstaat start in 2023 bovendien met de aanleg van de permanente Suurhoffbrug.
Maurijn van Witsen, coördinerend adviseur van Rijkswaterstaat, liet eerder al in diverse media weten dat dit alles aanzienlijke hinder op gaat leveren. "Die pijn gaan we zeker voelen."


Een regisseur nodig

Vooral bedrijven uit de haven houden hun hart vast. De kans dat projecten gaan uitlopen of elkaar gaan overlappen is zeker aanwezig. "Als er vertragingen ontstaan, heeft het niet alleen invloed op de Rotterdamse, maar ook de Nederlandse en de Europese economie", stelt directeur Bas Janssen van Deltalinqs. Hij pleit dan ook voor een regisseur om verkeerschaos te voorkomen, liefst iemand van Rijkswaterstaat, omdat het veelal om snelwegen gaat.

Per afzonderlijk project is er volgens de Deltalinqs-directeur voldoende overleg tussen alle instanties en betrokken. Maar het ontbreekt tot nu toe aan iemand die de over-all-regie bij de werkzaamheden neemt. Janssen maakt zich ernstig zorgen. "Meestal loopt dit soort projecten uit. En dat zou Rotterdam compleet op slot gooien."

Volgens Rijkswaterstaat is er inmiddels een procesmanager aangesteld, maar is die tot nu toe vooral intern bezig om alle projecten aan elkaar te koppelen.